copro.men

10 Vigtige ting, vi kan lære af Guru Nanak dev ji liv

Indien er kendt for at være et land med forskellige mennesker, kulturer og religioner. Sikhisme er en sådan religion. Ud af de ti Sikh guruer, Guru Nanak Dev Ji er det første sikh Guru og er kendt for at være grundlægger af religionen. Guru Nanak Dev Ji blev født i Talwandi, Nankana Sahib (nu i Pakistan) i 1469 e.Kr. til Mehta Kaloo Ji og Mata Tripta Ji. Bebe Nanki var Guru Nanak Dev Ji storesøster.

Da meget sin barndom, Guru Nanak Dev Ji havde en usædvanlig rolig opførsel og var meget spirituel af natur. Han tilbragte sin tid i meditation og udstillet nogle ekstraordinære træk. Han sov kun et par timer, spiste små mængder mad og talte kun når det er nødvendigt. Han førte et eksemplarisk liv, og hans principper er endnu gyldige i dag verden. Her er en liste over 10 vigtige lektioner, som vi kan lære af Guru Nanak Dev Ji liv -

10. Ærlighed

Guru Nanak Dev Ji understregede på det faktum, at man skal tjene til livets ophold med yderste ærlighed og engagement. Han foregav at ens livsstil bør være ærlige og korruption gratis. Han eksemplificeret at brød tjent med korruption og uærlighed kan aldrig bringe tilfredshed og opfyldelse i ens liv. Guru Nanak Dev Ji troede på det faktum, at en væsentlig del af ens pligt og ærbødighed for Gud er ærlig hårdt arbejde.

9. Deling

Da Guru Nanak kom af alder besluttede hans far at lære ham forretning. Han ville have ham til at tjene en anstændig løn, gifte sig og stifte familie som enhver almindelig mand. Hans far rakte ham 20 rupees og pakket ham ud for at prøve lykken i erhvervslivet. Han ville have ham til at finde en rentabel aftale.
I stedet Guru Nanak brugt de 20 rupees for at fodre de fattige hellige mænd, som var sultne. Ifølge ham, det var den bedste bargain han kunne slå med disse 20 rupees. Dette blev kendt som ’Sachcha Sauda’ eller ’ægte business.’ Guru Nanak altid sprede budskabet om, at de, der er velstillede skal dele deres ressourcer med dem i nød. Denne hændelse kan også være relateret til princippet om ’Langar’, eller fælles køkken, hvor folk er forsynet med gratis mad uanset deres kaste, race eller religion.

Young Guru Nanak betjener hellige mænd

8. Ligestilling



Dette er en af ​​de vigtigste erfaringer, der kan udledes af Guru Nanak Dev Ji liv. Guru Nanak Dev Ji oplevede alle mennesker som ligeværdige, en tanke, som han også komponeret i en af ​​hans vers,
”Maanas Ki Jaat Sabey Eke Pehchaanbo”, som kan oversættes som ”Anerkend alle menneskelige race som én.”
Guru Nanak Dev Ji aldrig differentieret mellem mennesker baseret på deres kaste, religion, race, farve eller finansielle status. Han let delte sin mad og ejendele med dem i nød og ingen trængende menneske nogensinde gik tomhændet fra Guru Nanak Ji hus.
Hvis bare vi var at indsuge dette enkle princip og anerkende alle menneskelige race som én, ville verden være et meget bedre sted.

7. respekterer kvinder

Tilbage i det 15. århundrede, dette var en revolutionerende tanke. Guru Nanak Ji ikke kun prædikede dette princip, men også praktiseret det. Han nævnte også dette princip i et af sine vers -
”Så Kyo Mandaa Aakhiye Jitt Jammeh Raajaan” eller ”Hvorfor respektløshed den, der føder majestætiske konger af verden.”
Desværre har vi glemt læren af ​​Guru Nanak, holde sig for øje, de forbrydelser, der er fremherskende mod kvinder i de moderne tider. Vi er nødt til at stoppe blot at tilbede guderne og i stedet bør begynde at følge de principper, som de underviste.

Vers komponeret af Guru Nanak

6. Seva - uselvisk tjeneste



I en tid, hvor ingen er villige til at arbejde gratis, eller uden vis fortjeneste, Guru Nanak Ji princip om Seva er af allerstørste betydning. Seva betyder uselvisk tjeneste, der betjener den anden uden nogen grådighed eller personlig gevinst. Ifølge Guru Nanak Ji, seva var kilden til umådelig åndelig tilfredsstillelse. Når man hengiver sig til Seva, uden noget motiv for at tjene profit, bliver man afstemt med deres højere væsen og opnår mental fred. ’Langar’ er et eksempel på seva. Man udfører seva med en ubetinget hengivenhed til at tjene samfundet. Under hele sit liv, Guru Nanak udført Seva, med det formål at gavn for menneskeheden.

5. De fem onder

Guru Nanak Dev Ji opført fem onder, der fører til Maya, som er illusorisk. Ifølge Guru Nanak, er den sande mening med livet nået, når man opnår enhed med det Højeste Væsen. De fem onde, Guru Nanak Dev Ji opført var Ego (Ahankaar), Anger (Krodh), Grådighed (Lobh), Attachment (Moh) og Lust (KAAM). Når man slipper af disse fem onder, bliver man tættere på den Højeste Herre Gud. Disse laster vise sig at være en hindring i at opnå enhed med Herren og meditere på Herrens navn hjælper man slippe af disse laster.

4. Fight Overtro



Da Guru Nanak Dev Ji var på 9 år, hans far arrangerede en ceremoni, hvor han skulle investeres med ’Janeu’ eller den hellige hinduistiske tråd. Han nægtede at bære det, spørgsmålstegn dens betydning. Den Janeu betød også, at man tilhørte en højere kaste, og blev anset for en Shudra hvis han nægtede at bære en Janeu. Han satte spørgsmålstegn ved Pandit om Janeu og også at hvorfor ikke kvinder bære en Janeu. De gentagne spørgsmål om Guru Nanak forvirret den Pandit og efter et tidspunkt, fornærmet ham.
Dette er, når Guru Nanak forklarede, at Janeu er kun et medie til at opdele folk i forskellige kaster og på ingen måde hjalp en til at nå det ultimative mål i livet. Det hjælper ikke en til at styrke deres åndelige liv. Guru Nanak kiggede for rationalet bag hver ritual og skyede blind tro på overtro.

3. Gud er allestedsnærværende

Guru Nanak Ji troede på det faktum, at Gud er allestedsnærværende og ikke blot bor i templer og moskeer. I løbet af det 15. århundrede, kastesystemet var ekstremt udbredt og folk fra de lavere kaster ikke havde adgang til templer og moskeer. Religiøse steder fulgte strenge regler og alle pilgrimme skulle overholde en bestemt adfærdskodeks.
Guru Nanak Ji lærte, at Guds allestedsnærværelse er endda nævnt i Koranen. ”At Allah hører Østen og Vesten. Uanset hvor du tænder der er Guds nærvær ...”

2. Venlighed

Når mens på sine rejser, Guru Nanak mødte kannibal ved navn Kauda. Kauda har en snoet sind og hans sind var ikke i fred. Kauda var spændt, da han så Guru Nanak Ji. Guru Nanak var ikke bange for kannibal og forblev særdeles rolig. Han så på kannibal med venlighed og medfølelse i hans øjne. Han havde ikke engang at tale noget. Han udstrålede kun kærlighed og positivitet.
Kauda var forvirret og flyttede samtidig med Guru Nanak venlighed. Han brød sammen og begyndte at græde. Han følte sig hjælpeløs. Han bad om tilgivelse for sine handlinger og lovede Guru Nanak, at han vil føre en ærlig liv og synge Guds navn.
Guru Nanak eksemplificeret det faktum, at selv de hårdeste af de sjæle kan omdannes til det bedre ved handlinger af kærlighed og venlighed. Vrede og frygt skaber kun mere vrede.

1. Musik som et værktøj til at oprette forbindelse til Gud

Guru Nanak normalt rejste med to af hans kammerater og musikere, Bala og Mardana. De plejede at vågne op tidligt om morgenen med Guru Nanak og synge mystiske og melodiøse melodier i lovprisning af Gud, kaldet ’Kirtan’. De fleste af hans lære er i former for hengivne salmer og vers. Han mente, at musikken er det vigtigste værktøj, der hjælper en opnå en åndelig forbindelse med Gud. Siden da tradition for Kirtan er af allerstørste betydning i Sikhisme.

Guru Nanak Dev Ji placeret menneskeheden over alle religioner

Del på sociale netværk:

Relaterede
Tryk play: 10 bedste sange om hårTryk play: 10 bedste sange om hår
Top 10 fredelige religioner i verdenTop 10 fredelige religioner i verden
Top 10 åndelige steder i verdenTop 10 åndelige steder i verden
Få det udseende: lupita nyong`o Stammefolk metallisk makeupFå det udseende: lupita nyong`o Stammefolk metallisk makeup
Makeup guru sonia kashuk lancerer hudplejeserieMakeup guru sonia kashuk lancerer hudplejeserie
Lupita s skønhed hemmeligheder afsløretLupita s skønhed hemmeligheder afsløret
Karrueche tran er youtube nyeste skønhed guruKarrueche tran er youtube nyeste skønhed guru
Beauty guru Zena familiepleje udgør for barsel skyde (fotos)Beauty guru Zena familiepleje udgør for barsel skyde (fotos)
Hairspiration: megan l. (@ulovemegz)Hairspiration: megan l. (@ulovemegz)
Hvordan at holde sig til din sundhed og fitness målHvordan at holde sig til din sundhed og fitness mål
» » 10 Vigtige ting, vi kan lære af Guru Nanak dev ji liv
© 2021 copro.men